- Barajar
ActivarDesactivar
- Alphabetizar
ActivarDesactivar
- Frente Primero
ActivarDesactivar
- Ambos lados
ActivarDesactivar
- Leer
ActivarDesactivar
Leyendo...
Cómo estudiar sus tarjetas
Teclas de Derecha/Izquierda: Navegar entre tarjetas.tecla derechatecla izquierda
Teclas Arriba/Abajo: Colvea la carta entre frente y dorso.tecla abajotecla arriba
Tecla H: Muestra pista (3er lado).tecla h
Tecla N: Lea el texto en voz.tecla n
Boton play
Boton play
156 Cartas en este set
- Frente
- Atrás
Petit absis. Sol tenir planta semicircular o poligonal, cobert amb volta. Sovint disposat en sentit radial a l’absís de la capçalera de
l'església. |
ABSIDIOLA
|
Part de l’església situada a la capçalera, que sobresurt de la façana posterior i sol tenir planta semicircular o poligonal.
|
ABSIS
|
A les antigues polis gregues, ciutat alta, fortificada, on s'aixecaven els temples.
|
ACRÒPOLIS
|
Element decoratiu que remata els tres vèrtexs d'un frontó.
|
ACROTERI
|
Plaça pública en el centre de la ciutat grega, servia per al mercat, reunió... era el centre neuràlgic de la vida ciutadana.
|
ÀGORA
|
Tècnica pictòrica semblant a l'aquarella, dissol el color en aigua on s'hi afegeix un aglutinant (p.e. goma aràbiga).
|
AIGUADA / GUAIX
|
A la mesquita, mur orientat cap a La Meca.
|
ALQUIBLE
|
Oval o marc en forma d'ametlla que envolta la figura de Crist o de la Verge en Majestat. Característic d el'art romànic
|
AMETLLA MÍSTICA
/ MÀNDORLA |
Temple que presenta pòrtic de columnes a les dues façanes menors.
|
AMFIPRÒSTIL
|
Edifici romà dedicat a espectacles públics tal com lluites de gladiadors, de feres... amb un espai central obert (arena), mur de seguretat i grades (càvea).
|
AMFITEATRE
|
Tècnica pictòrica que dissol els colors en aigua i els aplica sobre paper. Els colors són transparents. Molt útil per captar l'atmosfera del paisatge. Utilitza com a blanc el del paper
|
AQUAREL·LA
|
Construcció o sistema de conducció d'aigües des de les fonts naturals, rius o pantans fins a les ciutats. Segons el desnivell que han de salvar es poden superposar dos o tres fileres d'arcades.
|
AQÜEDUCTE
|
Cadascun dels arcs que, superposats i amb un marcat atrompetament,se situen per sobre de l'obertura d'una porta, o finestra al romànic i al gòtic. Solen aparèixer decorades amb motius vegetals, geomètrics, historiats...
|
ARQUIVOLTA
|
Arc format per dos segments d'arc d’igual radi que s’entrecreuen en angle agut. Característic de l’art gòtic
|
ARC APUNTAT O OGIVAL
|
Arc format per lòbuls juxtaposats, quasi sempre en nombre imparell. Característic de l'art islàmic.
|
ARC LOBULAT
|
Arc d'una circumferència superior a 180º amb el centre situat per sobre de la línia d'arrencada
|
ARC DE FERRADURA
|
Arc semicircular que té el centre en la línia d'arrencada.
|
ARC DE MIG PUNT
|
Monument commemoratiu romà. Amb un o tres arcades. A l'àtic apareix la inscripció commemorativa i al cim l'estàtua o carro triomfal en bronze del personatge a qui es dedica .
|
ARC DE TRIOMF
|
Arc que reforça i segmenta en trams la volta d'una nau. La seva disposició és perpendicular a l'eix longitudinal de la nau.
|
ARC FAIXÓ O PERPANY
|
Arc característic de l'arquitectura gòtica que descarrega el pes de les voltes en els contraforts.
|
ARCBOTANT O BOTERELL
|
Part inferior d'un entaulament que es recolza directament sobre el capitell de les columnes.
|
ARQUITRAU
|
Element decoratiu en forma de motllura rectangular que emmarca els arcs de les portes i finestres en construccions islàmiques.
|
ARRABÀ
|
A la casa romana, pati porticat on es troba l'impluvium // Recinte tancat i porticat que precedeix l'entrada d'alguns edificis.
|
ATRI
|
Construcció en forma de dosser sostinguda per quatre columnes o pilars que es col·loca sobre l'altar per accentuar la seva importància.
|
BALDAQUÍ
|
Edifici exempt circular, quadrat o poligonal on s'administrava el baptisme per immersió. Generalment amb coberta de cúpula. Antigament es construïa devora una església.
|
BAPTISTERI
|
Base o pedestal d’un temple format per tres escalons o grades. Característic de l’art clàssic.
|
BASAMENT / CREPIDOMA
|
Part inferior d’una columna sobre la qual reposa el fust.
|
BASE
|
Edifici civil dedicat a l'administració de justícia i les relacions comercials a la Roma clàssica.A partir de
L´Edicte de Milà,el model basílica romana passarà integrament a l´arquitectura cristiana. |
BASÍLICA
|
Pintura d'estudi que representa essers inanimats (animals morts, vegetals, objectes...)
|
BODEGÓ / NATURA MORTA
|
En escultura, representació de la part superior del cos humà cap, coll i començament del tronc.
|
BUST
|
Relació de proporcions que les diferents parts guarden entre si i amb el conjunt de l'obra.
|
CÀNON
|
Element ubicat sobre el fust de la comuna que sosté directament l’arquitrau. Sol estar decorat i adopta formes molt diverses
|
CAPITELL
|
Espai triangular ubicat entre l’extradós d’un arc i l’arrabà que l’emmarca.
|
CARCANYOL
|
Escultura femenina que substitueix el fust d'una columna o pilar.
|
CARIÀTIDE
|
Església principal d'una diòcesi seu del bisbe i del capítol catedralici.
|
CATEDRAL
|
Sala que guarda l'estàtua de la divinitat al temple clàssic.
|
CEL·LA / NAOS
|
Procediment per realitzar estàtues de bronze. Un cop modelada la figura en cera, es recobreix de material
refractari (guix, fang). Quan s’ha assecat, es fa un forat a la part superior per introduir-hi la colada de bronze fos, mentre que la cera surt per un orifici inferior. Quan el metall és fred, es fractura el motlle i es desprèn l’estàtua |
CERA PERDUDA
|
Torre situada damunt el creuer d’una església. Característica de l’art romànic
|
CIMBORI
|
Edifici de la Roma clàssica dedicat a les curses de carros
|
CIRC
|
Dovella situada en la part central d'un arc.
|
CLAU D'ARC
|
Dovela central que clou una volta o un arc i que sol anar esculpida
|
CLAU DE VOLTA
|
Pati quadrangular descobert, voltat de galeries porticades, al qual conflueixen les diferents dependències d'un monestir o catedral.
Apareix a l'art romànic i perdura en estils posteriors |
CLAUSTRE
|
Tècnica de composició plàstica d'invenció cubista que consisteix en enganxar materials diversos (paper, fusta, teixits, filferro, etc.) en un suport pictòric
|
COLLAGE
|
Columna amb el fust en sentit helicoïdal. Característica de l'art Barroc.
|
COLUMNA SALOMÒNICA
|
Columna pròpia de l'ordre clàssic que apareix al món romà. Presenta base, fust llis i un equí i un àbac menys desenvolupat que el dòric.
|
COLUMNA TOSCANA
|
Contraposició harmònica de parts relaxades i en tensió del cos humà quan està dret i en actitud de descans.
|
CONTRAPOSAT / CONTRAPPOSTO
|
Part de l’església tradicionalment reservada al clergat on es realitzen els cants.
|
COR
|
Estàtua grega d’època arcaica de marbre o bronze que representa una figura femenina.
|
CORA
|
Element arquitectònic que corona un entaulament, que en sobresurt i sol aparèixer motllurada.
|
CORNISA
|
Espai quadrat, sovint cobert per una cúpula on s'entrecreuen la nau central i la transversal.
|
CREUER
|
Espai comprès entre dos murs de càrrega
|
CRUGIA
|
Coberta semiesfèrica generalment ubicada sobre un espai quadrat que empra les petxines per passar a una
planta circular o octogonal. Per aconseguir més alçada s’ubica sobre un tambor i pot estar coronada per una llanterna |
CÚPULA
|
A les catedrals i esglésies de peregrinació, passadís darrere el presbiteri resultat del perllongament de les
naus laterals |
DEAMBULATORI
/GIROLA |
A les ciutats i campaments romans, carrers que l'atravessen d'est a oest.
|
DECUMANUS
|
Conjunt de dues taules (de fusta, ivori, etc.) unides i decorades amb relleus o pintures.
|
DÍPTIC
|
Cadascuna de les peces que formen un arc.
|
DOVELLA
|
Curvatura convexa donada al fust de la columna pels arquitectes grecs.
|
ÈNTASI
|
Conjunt format per l'arquitrau, el fris i la cornisa en l'arquitectura clàssica.
|
ENTAULAMENT
|
Espai on es desenvolupava l'acció teatral. Característic de l’època clàssica.
|
ESCENA
|
Procediment per representar una figura que en la realitat estaria ubicada en posició perpendicular o obliqua en
relació amb el plànol pictòric |
ESCORÇ
|
Tècnica característica de Leonardo da Vinci que consisteix a difuminar els contorns de les figures, amb la qual cosa s'aconsegueixen efectes atmosfèrics.
|
ESFUMAT
|
Superfície plana sobre la qual descansen les columnes.
|
ESTILÒBATA
|
Pilastra en forma de piràmide truncada i invertida de vegades antropomorfa.
|
ESTÍPIT
|
Pòrtic amb columnes situat a l'àgora de les ciutats gregues.
|
ESTOA
|
Superfície convexa exterior d'un arc o volta.
|
EXTRADÓS
|
Part anterior o principal d’un edifici per l’exterior.
|
FAÇANA /FRONTIS
|
Finestra composta per dos o tres arcs i una o dues columnes amb capitells treballats. Característica de
l’arquitectura gòtica. |
FINESTRA CORONELLA
|
Alçada d'un arc o volta contada a partir de la clau.
|
FLETXA (D'ARC)
|
Plaça principal de les ciutats romanes on se celebrava el mercat i les reunions ciutadanes i on se situaven els
edificis més importants del culte i la vida civil. Correspon a l’àgora grega |
FÒRUM
|
Tècnica utilitzada per a la pintura mural que s'aplica sobre l'enlluit, de sorra i calç, mentre encara és humit, emprant colors trempats amb aigua.
|
FRESC
|
Espai horitzontal situat entre l'arquitrau i la cornisa en l'arquitectura clàssica
|
FRIS
|
Coronament triangular d'una façana, un pòrtic, una porta o una finestra
|
FRONTÓ
|
Part vertical de la columna entre la base o l'estilòbata i el capitell. Pot ser llis o amb estries.
|
FUST
|
Element decoratiu en forma d'angle que corona l'arc apuntat d'un portal o finestral en el gòtic.
|
GABLET
|
Figura de pedra que sovint adopta formes humanes o d'animals fantàstics. Serveix per desguassar l'aigua procedent de canalons o teulades. Característic de l'art gòtic.
|
GÀRGOLA
|
Ornamentació escultòrica o pictòrica d’éssers fantàstics humans, vegetals i animals, completament
entrellaçats formant un tot. Característica del Renaixement. |
GROTESC
|
Sala de la mesquita destinada a la oració. Generalment formada per naus perpendiculars a la quibla.
|
HARAM
|
Manifestació artística multidisciplinària originària de la dècada de 1950 que parteix de la provocació i
l’improvisament amb la participació espontània del públic |
HAPPENING
|
Taula pintada característica de l'art bizantí. Solen reproduir imatges de Crist, la Mare de Déu o els sants.
|
ICONA
|
Filera de pedres d'un mur sobre la qual descansa o arranca un arc o volta.
|
IMPOSTA (LÍNIA )
|
Superfície interna d'un arc o d'una volta.
|
INTRADÓS
|
Element arquitectònic de planta circular o poligonal, amb obertures laterals que corona una cúpula o una torre i permet il·luminar l'espai
interior. |
LLANTERNA
|
Tela de lli , cànem, cotó... sobre la que es pinta. // Fragment o porció de murada.
|
LLENÇ
|
Element arquitectònic situat horitzontalment sobre els brancals d’una porta
|
LLINDA
|
Galeria oberta formada per arcades sostingudes per pilars o columnes.// Edifici públic destinat a transaccions mercantils.
|
LLOTJA
|
Amplada màxima d'una obertura.
|
LLUM (DE L'ARC)
|
Volta en forma de mitja lluna oberta a la volta principal per donar-hi llum.
|
LLUNETA
|
Columna o element vertical que divideix verticalment en dos el buit d’una obertura (un portal o un finestral)
|
MAINELL
/TRENCALLUMS |
Petit recinte d’una mesquita, proper al mihrab, destinat a les autoritats.
|
MAQSURA
|
En el món musulmà, edifici destinat a l'oració comunitària.
|
MESQUITA
|
Al fris dòric, peça quadrangular, generalment decorada, situada entre els tríglifs.
|
MÈTOPA
|
Nínxol còncau emmarcat per columnes, situat generalment a la
part central de la quibla. La seva funció es orientar els precs dels fidels cap a La Meca. |
MIHRAB
|
Torre d'una mesquita des d'on el muetzí crida a l'oració.
|
MINARET
|
Púlpit o trona, coronat amb dosser, prop del mihrab d'una mesquita des d'on predica l'imam o es llegeix l'Alcorà.
|
MÍNBAR
|
Decoració que s'aconsegueix juxtaposant sobre un fons de ciment o calç, tesselles, peces de marbre...
|
MOSAIC
|
Paret que forma la façana d’un edifici, no sustentadora, feta a base de vidre, alumini o altres materials lleugers
formant una espècie de cortina exterior que amaga els elements estructurals dels edificis. Exemple: Mies van der Rohe. |
MUR CORTINA
|
Pòrtic situat davant l’ingrés principal de les basíliques paleocristianes reservat per als catecúmens. Sol anar
precedit d’un atri. |
NÀRTEX
|
Espai interior d'una església , en sentit longitudinal, determinat pels murs o per files de columnes o pilars.
|
NAU
|
Arc ressaltat a l’intradós d’una volta amb la finalitat de reforçar-la o decorar-la. Característic de les voltes
gòtiques de creueria. |
NERVADURA
/NERVI |
Procediment pictòric que dissol els pigments en olis (llinosa, nou...) i s'apliquen sobre fusta o tela preparats. Van Eyck va perfeccionar la tècnica.
|
OLI (PINTURA )
|
Part posterior d'un temple grec sense comunicació amb la naos i oposada a la pronaos.
|
OPISTÒDOM
|
En arquitectura clàssica, estil o disposició dels elements sustentadors i sustentats que componen un edifici, especialment pel que es refereix a la forma, proporcions i ornamentació de la columna i l’entaulament. Elsprincipals són: dòric, jònic, corinti, toscà i compost
|
ORDRE (ARQUITECTÒNIC)
|
Part del teatre de forma semicircular o circular, on s'hi collocava l'altar, el cor, els músics...
|
ORQUESTRA
|
Espai destinat a exercicis gimnàstics.
|
PALESTRA
|
Construcció funerària monumental dedicada a persones il·lustres. / Temple destinat al culte de tots els déus
|
PANTEÓ
|
Tècnica pictòrica que utilitza pigments secs mesclats amb goma aràbiga o resina en forma de varetes (els anomenats “pastels”). El color s’estén amb la ajuda d’un difuminador o amb els dits.
|
PASTEL
|
A la casa grecoromana, pati interior voltat de columnes, situat a la part posterior.// Porxo amb columnes que envolta un edifici.
|
PERISTIL
|
Mètode geomètric que permet representar l'espai tridimensional sobre un espai bidimensional.Per a la seva formació té en compte les línies que convergeixen en un punt de fuga.
|
PERSPECTIVA LINEAL
|
Tipus de perspectiva que intenta representar l’atmosfera que envolta els objectes, difuminant els contorns i fent que els colors
perdin intensitat a mesura que s’allunyen. |
PERSPECTIVA AÈRIA
|
Element arquitectònic de forma triangular curvilínia que té la funció de servir de suport a una cúpula tot passant d'una planta quadrada a una de circular.
|
PETXINA
|
Element arquitectònic de suport vertical de secció no circular
|
PILAR
|
Pilar format per nombroses motllures adossades que normalment comparteixen base i capitell. Característic del gòtic.
|
PILAR (FASCICULAT)
|
Pilar adossat al mur.
|
PILASTRA
|
Suports verticals i de formigó armat que aïlla la planta baixa del cos de l'edifici que sustenta, creant un espai cobert,lliure i sense parets
(exempt). |
PILOTIS
|
En l'arquitectura gòtica, torreta apiramidada i punxeguda que serveix de contrapès a l'empenta de
l'arcbotant i accentua la verticalitat de l'edifici |
PINACLE
|
Planta longitudinal d’una o tres naus (excepcionalment 5) amb la central més elevada.
|
PLANTA BASILICAL
|
Es tracta generalment d'una planta basilical amb voltes de creueria i amb les naus laterals de la mateixa altura que la central.
|
PLANTA DE SALÓ
|
Conjunt de carreus (pedres) que omplen l’espai entre els arcs i els nervis d'una volta de creueria.
|
PLEMENTERIA
|
Pedestal sobre el que descansen un grup de columnes (p.ex. als claustres)// Basament sobre el que s'edifica un temple.
|
PODI
|
Revestiment de colors que cobreixen les obres arquitectòniques o escultòriques.
|
POLICROMIA
|
Retaule que consta de més de tres taules. De vegades són articulats i es poden plegar sobre el plafó central.
|
POLÍPTIC
|
Estructura arquitectònica situada a l'entrada d'un edifici, sostinguda per columnes o pilars
|
PÒRTIC
|
Espai que envolta l’altar major d’una església, generalment elevat respecte de les naus.
|
PRESBITERI
|
Sala o pòrtic que precedeix la naos.
|
PRONAOS
|
Objectes elaborats en sèrie, descontextualitzats per convertir-los en obra d'art.(Marcel Duchamp)
|
READY MADE
|
En escultura, la figura o ornament que sobresurt del pla que forma el fons. Segons el gruix dels objectes
representats es denomina baix relleu, mig relleu o alt relleu. |
RELLEU
|
Obra d'escultura, de pintura o mixta que se situa rere l’altar i serveix per ornamentar-lo. Les seves parts
principals són: predel·la o bancal, pisos o cossos horitzontals, carrers verticals, guardapols, etc. |
RETAULE
|
Obertura o finestra circular de grans dimensions amb traceria, calat i vidrat, característic del gòtic. Es troba generalment a les façanes de les esglésies.
|
ROSASSA / ROSETÓ
|
La primera dovella immediata a l’arrencament de l’arc.
|
SALMER
|
Objecte funerari en forma de caixa de gran diversitat de formes i decoració en el qual es col·loca el cos del difunt.
|
SARCÒFAG
|
Escultura de fusta.// Tècnica per obrar una escultura de fusta o pedra.
|
TALLA
|
Bloc cilíndric que superposat forma el fust d'una columna // Estructura cilíndrica o poligonal que sosté la cúpula donant-li alçada.
|
TAMBOR
|
Edifici destinat a representacions escèniques i musicals. Consta d'hemicicle o càvea, orquestra, prosceni i escena.
|
TEATRE
|
Construcció romana de caire civil destinada als banys.
|
TERMES
|
Cadascun dels petits parallelepípedes de pedra, marbre... que s'utilitzen per a formar un mosaic.
|
TESSEL·LA
|
Símbols dels quatre evangelistes Mateu (home o àngel), Marc (lleó), Lluc (bou), Joan (àliga).
|
TETRAMORF
|
La primera dovella immediata a l’arrencament de l’arc.
|
TIMPÀ
|
A l'antiga Grècia, temple circular.
|
TOLOS
|
Obra artística pintada o esculpida de forma rodona, semblant a un medalló.
|
TONDO
|
Decoració arquitectònica feta sobre pedra calada. Especialment la que decora les ogives dels finestrals gòtics, triforis ,rosasses...
|
TRACERIA
|
Nau transversal o perpendicular d’una església que configura arquitectònicament la planta de creu llatina
|
TRANSSEPTE
|
Procediment pictòric en que els colors es dilueixen amb aigua que
conté aglutinants goma,ou,...s'aplica sobre taula o mur i es pot retocar en sec. |
TREMP
|
A l’església cristiana, galeria construïda sobre les naus laterals.
|
TRIBUNA
|
Filera de finestres que s'obren a la nau central des d'un passadís situat sobre les naus laterals.
|
TRIFORI
|
En l'ordre dòric, cadascuna de les parts en que està dividit el fris amb una disposició alternada amb les mètopes.
|
TRÍGLIF
|
Obra que consta de tres cossos en la qual els dos laterals es tanquen sobre el central; pot ser d’ivori, fusta...
|
TRÍPTIC
|
Petita volta semicònica o volada que serveix per passar d'una planta quadrada a una octogonal sobre la qual és possible aixecar
una cúpula. |
TROMPA
|
En pintura, il·lusió òptica espacial a través de la qual sembla real allò que només està pintat.
|
TROMPE-L'OEIL
|
Categoria particular de natura morta, d’alt valor simbòlic i religiós, característica de la pintura barroca. El seu missatge gira entorn de la inutilitat dels plaers mundans enfront de la certesa de la mort
|
VANITAS
|
Conjunt de gran cromatisme format per petits fragments de vidre acolorits subjectes per tires de plom que
s’empra per tancar els finestrals de les esglésies o d’altres monuments |
VITRALL
|
Volta generada pel creuament perpendicular de dues voltes de canó.
|
VOLTA D'ARESTA
|
Volta generada pel desplaçament d'un arc de mig punt al llarg d'un eix longitudinal.
|
VOLTA DE CANÓ
|
Volta generada pel desplaçament d'un arc de mig punt al llarg d'un eix longitudinal.
|
VOLTA DE CREUERIA/VOLTA
OGIVAL |
Decoració formada per petits prismes juxtaposats verticalment amb la superfície inferior còncava que semblen
estalactites i adornen cúpules, arcs, voltes i capitells. Característica de l’art islàmic. |
MOCÀRABS
|
Ornament en espiral característic del capitell jònic. També, en llenguatge genèric, s’utilitza com a sinònim
de tot motiu decoratiu curvilini. |
VOLUTA
|
Tècnica pictòrica que consisteix en esquitxar amb pintura la superfície d'un llenç de manera espontània i enèrgica, es a dir, sense un esquema prefixat, de manera que aquest es converteixi en un espai d'acció
|
ACTION PANTING
|