- Barajar
ActivarDesactivar
- Alphabetizar
ActivarDesactivar
- Frente Primero
ActivarDesactivar
- Ambos lados
ActivarDesactivar
- Leer
ActivarDesactivar
Leyendo...
Cómo estudiar sus tarjetas
Teclas de Derecha/Izquierda: Navegar entre tarjetas.tecla derechatecla izquierda
Teclas Arriba/Abajo: Colvea la carta entre frente y dorso.tecla abajotecla arriba
Tecla H: Muestra pista (3er lado).tecla h
Tecla N: Lea el texto en voz.tecla n
Boton play
Boton play
52 Cartas en este set
- Frente
- Atrás
Tècnica pictòrica semblant a l'aquarella, dissol el color en aigua on s'hi afegeix un aglutinant (p.e. goma aràbiga).
|
AIGUADA / GUAIX
|
Tècnica pictòrica que dissol els colors en aigua i els aplica sobre paper. Els colors són transparents. Molt útil per captar l'atmosfera del paisatge. Utilitza com a blanc el del paper
|
AQUAREL·LA
|
El que consta de dos segments d'arc que es tallen formant un angle agut
|
ARC APUNTAT O OGIVAL
|
Arc característic de l'arquitectura gòtica que descarrega el pes de les voltes en els contraforts.
|
ARCBOTANT O BOTERELL
|
Construcció en forma de dosser sostinguda per quatre columnes o pilars que es col·loca sobre l'altar per accentuar la seva importància.
|
BALDAQUÍ
|
Pintura d'estudi que representa essers inanimats (animals morts, vegetals, objectes...)
|
BODEGÓ / NATURA MORTA
|
Església principal d'una diòcesi seu del bisbe i del capítol catedralici.
|
CATEDRAL
|
Tècnica de composició plàstica d'invenció cubista que consisteix en enganxar materials diversos (paper, fusta, teixits, filferro, etc.) en un suport pictòric
|
COLLAGE
|
Columna amb el fust en sentit helicoïdal. Característica de l'art Barroc.
|
COLUMNA SALOMÒNICA
|
Part de l’església tradicionalment reservada al clergat on es realitzen els cants.
|
COR
|
Espai comprès entre dos murs de càrrega
|
CRUGIA
|
A les ciutats i campaments romans, carrers que l'atravessen d'est a oest.
|
DECUMANUS
|
Procediment per representar una figura que en la realitat estaria ubicada en posició perpendicular o obliqua en
relació amb el plànol pictòric |
ESCORÇ
|
Tècnica característica de Leonardo da Vinci que consisteix a difuminar els contorns de les figures, amb la qual cosa s'aconsegueixen efectes atmosfèrics.
|
ESFUMAT
|
Pilastra en forma de piràmide truncada i invertida de vegades antropomorfa.
|
ESTÍPIT
|
Finestra composta per dos o tres arcs i una o dues columnes amb capitells treballats. Característica de
l’arquitectura gòtica. |
FINESTRA CORONELLA
|
Tècnica utilitzada per a la pintura mural que s'aplica sobre l'enlluit, de sorra i calç, mentre encara és humit, emprant colors trempats amb aigua.
|
FRESC
|
Element decoratiu en forma d'angle que corona l'arc apuntat d'un portal o finestral en el gòtic.
|
GABLET
|
Figura de pedra que sovint adopta formes humanes o d'animals fantàstics. Serveix per desguassar l'aigua procedent de canalons o teulades. Característic de l'art gòtic.
|
GÀRGOLA
|
Ornamentació escultòrica o pictòrica d’éssers fantàstics humans, vegetals i animals, completament
entrellaçats formant un tot. Característica del Renaixement. |
GROTESC
|
Manifestació artística multidisciplinària originària de la dècada de 1950 que parteix de la provocació i
l’improvisament amb la participació espontània del públic |
HAPPENING
|
Tela de lli , cànem, cotó... sobre la que es pinta. // Fragment o porció de murada.
|
LLENÇ
|
Galeria oberta formada per arcades sostingudes per pilars o columnes.// Edifici públic destinat a transaccions mercantils.
|
LLOTJA
|
Volta en forma de mitja lluna oberta a la volta principal per donar-hi llum.
|
LLUNETA
|
Columna o element vertical que divideix verticalment en dos el buit d’una obertura (un portal o un finestral)
|
MAINELL
/TRENCALLUMS |
Paret que forma la façana d’un edifici, no sustentadora, feta a base de vidre, alumini o altres materials lleugers
formant una espècie de cortina exterior que amaga els elements estructurals dels edificis. Exemple: Mies van der Rohe. |
MUR CORTINA
|
Espai interior d'una església , en sentit longitudinal, determinat pels murs o per files de columnes o pilars.
|
NAU
|
Procediment pictòric que dissol els pigments en olis (llinosa, nou...) i s'apliquen sobre fusta o tela preparats. Van Eyck va perfeccionar la tècnica.
|
OLI (PINTURA )
|
Tècnica pictòrica que utilitza pigments secs mesclats amb goma aràbiga o resina en forma de varetes (els anomenats “pastels”). El color s’estén amb la ajuda d’un difuminador o amb els dits.
|
PASTEL
|
Mètode geomètric que permet representar l'espai tridimensional sobre un espai bidimensional.Per a la seva formació té en compte les línies que convergeixen en un punt de fuga.
|
PERSPECTIVA LINEAL
|
Tipus de perspectiva que intenta representar l’atmosfera que envolta els objectes, difuminant els contorns i fent que els colors
perdin intensitat a mesura que s’allunyen. |
PERSPECTIVA AÈRIA
|
Element arquitectònic de forma triangular curvilínia que té la funció de servir de suport a una cúpula tot passant d'una planta quadrada a una de circular.
|
PETXINA
|
Pilar format per nombroses motllures adossades que normalment comparteixen base i capitell. Característic del gòtic.
|
PILAR (FASCICULAT)
|
Suports verticals i de formigó armat que aïlla la planta baixa del cos de l'edifici que sustenta, creant un espai cobert,lliure i sense parets
(exempt). |
PILOTIS
|
En l'arquitectura gòtica, torreta apiramidada i punxeguda que serveix de contrapès a l'empenta de
l'arcbotant i accentua la verticalitat de l'edifici |
PINACLE
|
Es tracta generalment d'una planta basilical amb voltes de creueria i amb les naus laterals de la mateixa altura que la central.
|
PLANTA DE SALÓ
|
Conjunt de carreus (pedres) que omplen l’espai entre els arcs i els nervis d'una volta de creueria.
|
PLEMENTERIA
|
Retaule que consta de més de tres taules. De vegades són articulats i es poden plegar sobre el plafó central.
|
POLÍPTIC
|
Estructura arquitectònica situada a l'entrada d'un edifici, sostinguda per columnes o pilars
|
PÒRTIC
|
Objectes elaborats en sèrie, descontextualitzats per convertir-los en obra d'art.(Marcel Duchamp)
|
READY MADE
|
Obra d'escultura, de pintura o mixta que se situa rere l’altar i serveix per ornamentar-lo. Les seves parts
principals són: predel·la o bancal, pisos o cossos horitzontals, carrers verticals, guardapols, etc. |
RETAULE
|
Obertura o finestra circular de grans dimensions amb traceria, calat i vidrat, característic del gòtic. Es troba generalment a les façanes de les esglésies.
|
ROSASSA / ROSETÓ
|
Objecte funerari en forma de caixa de gran diversitat de formes i decoració en el qual es col·loca el cos del difunt.
|
SARCÒFAG
|
Obra artística pintada o esculpida de forma rodona, semblant a un medalló.
|
TONDO
|
Decoració arquitectònica feta sobre pedra calada. Especialment la que decora les ogives dels finestrals gòtics, triforis ,rosasses...
|
TRACERIA
|
En l'ordre dòric, cadascuna de les parts en que està dividit el fris amb una disposició alternada amb les mètopes.
|
TRÍGLIF
|
Obra que consta de tres cossos en la qual els dos laterals es tanquen sobre el central; pot ser d’ivori, fusta...
|
TRÍPTIC
|
En pintura, il·lusió òptica espacial a través de la qual sembla real allò que només està pintat.
|
TROMPE-L'OEIL
|
Categoria particular de natura morta, d’alt valor simbòlic i religiós, característica de la pintura barroca. El seu missatge gira entorn de la inutilitat dels plaers mundans enfront de la certesa de la mort
|
VANITAS
|
Conjunt de gran cromatisme format per petits fragments de vidre acolorits subjectes per tires de plom que
s’empra per tancar els finestrals de les esglésies o d’altres monuments |
VITRALL
|
Volta caracterçistica del gòtic formada per acs ogivals que reforça les seves arestes amb nervis
|
VOLTA DE CREUERIA
|
Tècnica pictòrica que consisteix en esquitxar amb pintura la superfície d'un llenç de manera espontània i enèrgica, es a dir, sense un esquema prefixat, de manera que aquest es converteixi en un espai d'acció
|
ACTION PANTING
|