- Barajar
ActivarDesactivar
- Alphabetizar
ActivarDesactivar
- Frente Primero
ActivarDesactivar
- Ambos lados
ActivarDesactivar
- Leer
ActivarDesactivar
Leyendo...
Cómo estudiar sus tarjetas
Teclas de Derecha/Izquierda: Navegar entre tarjetas.tecla derechatecla izquierda
Teclas Arriba/Abajo: Colvea la carta entre frente y dorso.tecla abajotecla arriba
Tecla H: Muestra pista (3er lado).tecla h
Tecla N: Lea el texto en voz.tecla n
Boton play
Boton play
18 Cartas en este set
- Frente
- Atrás
Fonts de la disciplina
|
Crisi ideològica i social per la caiguda de l’antic règim.
Edat mitjana. Difícil d’ascendre de classe social. “status adscri” → neixes condemnat a pertanyer a l’estatus d’on ve la teva familia (posició subjectiva). Status → reconeixement social. Socialment estan etiquetats en un status. Posició social. |
1. Teoria de la ciència
|
Antic règim → Nou règim
|
Diferència entre status i posició social
|
Status → subjectiu → et reconeixen pel que tens
Posició social → objectiu Exemple: monjos amb status però sense posició social. |
Avui dia
|
-status no adscrit, sinó que adquirit.
-T’ho has de guanyar, has de lluitar. -Hi ha mobilitat ascendent. -Societat porosa → pots canviar de posició. |
En 500-600 anys, la societat ha canviat: Evolució del desenvolupament
|
societat estructurada - no estructurada
societat tancada - oberta status adscrit - status adquirit estabilitat en una posició social - mobilitat/flexibilitat/societat porosa → La societat va avançant a poc a poc en el temps. S’avança en el coneixement de la ciència. Es va pas per pas. Investiguem per anar avançant. |
2. Teoria de la societat
|
Anem coneixent i descobrint el que passa a la societat. Que està passant? Teoria del que ocòrre en la societat. Fem teories del funcionament de la societat.
El context social fa que la gent es vegi condicionada. |
3. Teoria de l’educació i la socialització
|
Socialització:
-Com aprenem a moure’ns / a ser àbils / a comportar-se en el nostre context social. -Per a nosaltres és normal el que ens han vinculat des de petits. -Lògiques de la socialització → aprendre el que han de fer per aconseguir alguna cosa. -ESTEM SEMPRE, CONTINUAMENT APRENENT. -Saber-se comportar en societat i ser reconegut pels demés. |
Les primeres passes
|
1. H. Saint Simon
2. A Comte 3. E. Duckhei 4. Marx 5. Weber |
1. H. Saint Simon
|
l’educació és òrgan control de cohesió de la societat, el tronc comú d’idees, valors.
Perque les societats funcionin bé cal cohesionar-les. Abans la transmissió d’idees i valors es feien a l’esglèsia. |
2. A. Comte
|
educació universal.
Aporta una nova idea i a part de cohesionar, vol que sigui universal (encara que no pels homes). L’espai públic era masculí i l’espai privat (casa) era de la dona. Aquesta última, tenia com a tasca, la reproducció. |
3. E. Duckheim
|
teoria de l’escolarització (necessitats, les funcions que fa), preocupació per la moral (control per evitar els conflictes socials).
És el referent dels sociòlegs, són idees antigues, moralistes i religioses; però es va començar a parlar d’escola. Té un llibre que es titula “El Suicidio” i arriba a la conclusió que les causes són la moral. Si hi ha molta llibertat i es pot triar, aquest estrés de triar, algunes decisions arriben a un estrés que pot portar a una de les opcions com el suicidi. A les societats més regulades hi ha taxes de suicidi. La seva idea d’escola és una en la que es transmeti la moral, valors i normes. Una escola molt vinculada a la religió. |
4. Marx
|
educació part del procés de producció; no allibera; és un instrument per perpetuar el poder.
Hi ha gent (capitalistes) que tenen els mitjans de producció o recursos i la resta només te la força de treball. Com a capitalistes volem treure el màxim rendiment (- costos, + beneficis). Plusvàlua → benefici que s’emportarà el capitalista. Aq. se la queda ell. Per aturar-lo cal una revolució i unir-se en contra del capitalista i que la plusvàlua vagi a parar a la butxaca de l’obrer i en millorar les seves condicions de treball. Diu que l’escola preparava la gent per ser bons obrers. |
5. Weber
|
educació i i relacions de poder, és un fenòmen de dominació ideològica; procés de burocratització (especialistes, exàmens i títols)
Comença a parlar de la regularització de la societat, és a dir, que la vida dels individus estarà cada vegada més institucionalitzada. L’escola es convertirà en una peça clau de la societat perque és una peça que ens ajuda a entrar a segons quin mercat de treball. |
Principals corrents
|
1. Funcionalisme
2.Teories igualtat oportunitats 3. Teories reproducció 4. Nova sociologia de l'educació |
1. Funcionalisme
|
anys 50 - T. Parsons.
Escola = socialització = cohesió - slecció No qüestionem - model educatiu Funcionalisme econòmic (teoria capítol humà) i tecnològic Esgotament: fracàs polític, igualtat i desenvolupament. → Es diuen funcionalistes perque estudien les funcions de les coses. → L’escola ens socialitza i això fa cohesionar la societat i seleccionar perque tots som diferents i amb comportaments diferents. |
2. Teories igualtat oportunitats
|
(apareix un discurs més crític: en moments de crisi)
Anàlisi desigualtat de classe-gènere-ètnia (diversitat cultural) Anàlisi probabilitat èxit educatiu en funció de l’entorn de naixement Crisi sistemes educatius dels 60 i 70 (crisi econòmica 73’) → comporta un canvi de plantejaments. |
3. Teories reproducció
|
Font desenvolupament a França (P. Bourdieu)
Escola no és neutra (reprodueix les relacions de producció) Autors + deterministes: Collins, Boules, Gintis. Lluita que no canviaràs res → estàs determinat → res a fer Autors que creuen que hi ha reproducció però hi ha marge d’autonomia: Apple, Giroux. Hi ha gent que si que se’n surt i té una mobilitat social (tot i que sigui poca gent). |
4. Nova sociologia de l'educació
|
Desenvolupada a Gran Bretanya.
Plantejament: realitat i coneixement → són construccions socials. El currículum escolar és un constructe (s’ha fabricat/creat. s’ha construit). Aproximació microsociològica. |